Coaching

Aan de slag als een coach, met deze zin kun je alle kanten op. Want wat voor coach ben jij? Er zijn
coaches die je helpen bij een sportactiviteit, een coach als je van loopbaan wilt veranderen of een
coach wanneer je met je relatie in een dipje zitten. In Nederland kennen we heel veel verschillende
coaches. Ze hebben echter allemaal 1 ding met elkaar gemeen, ze willen hun klanten verder helpen,
en of dit nu is naar een betere relatie, een leukere baan of een betere topprestatie, een coach stelt
als doel om te helpen naar de volgende stap.

Wat is coaching?

Coaching kunnen we omschrijven als een effectieve manier om mensen, teams en organisaties die
een uitdaging hebben, vooruit te helpen. Opleidingen en trainingen gaan meestal over het vergaren
van specifieke kennis, coaching helpt deze groepen om effectief gedrag te ontwikkelen waar je ook
op de langere termijn iets aan hebt. De coaching is op veel vakken toepasbaar. Denk aan een
topsporter die net iets verder wil komen. Door coaching kan hij beter inzicht krijgen in zichzelf en
door stromen naar de next level. Maar ook als iemand niet meer tevreden is in zijn huidige baan kan
een coach hem of haar begeleiden op zoek naar een andere baan die wel bij deze persoon past. En
wat dacht je van coaching in een bedrijf? Teamwork kan worden ontwikkeld waardoor werknemers
efficiënter werken en vooral meer gaan samenwerken en zo de klus sneller en beter geklaard krijgen.

Mag iedereen zomaar coach worden?

Ja, in Nederland mag iedereen die dat wil zichzelf coach noemen. Voor een klant is het dus vaak even
uitzoeken of iemand een goede coach is of alleen maar de naam wil dragen. Een duidelijke website
kan hier zeker bij helpen. Door klanten te vragen een review achter te laten, wel dan niet anoniem, is
het voor nieuwe klanten sneller duidelijk dat deze coach zijn sporen al heeft verdiend en weet waar
hij of zij mee bezig is.

Kun je coachen leren?

Uiteraard zijn er diverse opleidingen tot coach worden en hier kun je zeker van leren. Maar coach zijn
is ook iets wat in je bloed zit. De empathie om met iemand mee te voelen is een eigenschap die
onmisbaar is als je coach wilt worden. Luisteren en begrip tonen zijn ook eigenschappen die onwijs
goed van pas komen als je coach wilt worden of bent. Natuurlijk kun je een opleiding volgen naar
coach en dit is zeker geen overbodige luxe. Deze opleidingen of cursussen kunnen jou handvaten
aanrijken om de klant nog beter te helpen. Leer bijvoorbeeld de juiste vragen stellen en
mensenkennis op te doen zodat je ook vaak zonder woorden al door hebt hoe iemand in zijn gevoel
zit. Ook zal een opleiding je leren om te gaan met vervelende situaties en hier naar te kunnen
handelen. Er zijn diverse opleidingen die specifiek ingaan op verschillende soorten van coaching,
bekijk dus goed naar welke opleidingen er zijn en waar jouw hart ligt.

Waar kan een coach bij helpen?

Omdat er zoveel verschillende categorieën in het coach zijn bestaan, is het moeilijk om een beknopt
lijstje te maken van wat een coach voor een klant kan betekenen. Over het algemeen begint alles bij
een stukje zelfkennis en zelfvertrouwen. Het vergroten van het zelfvertrouwen kan gelijk staan met
het overwinnen van faalangst en onzekerheid. Maar ook op werkgebied kan he verstandig zijn een
coach in te schakelen. Zowel als werknemer als bedrijf. Leren omgaan met werkdruk en stress of
leiderschap en invloed vergroten zijn dan veel voorkomende punten waar een coach mee aan de slag
kan. Door samen met de klant zijn of haars leven onder de loep te nemen en de knelpunten te vinden
kan er een ommezwaai worden gemaakt in diens leven. Deze knelpunten zijn te bestrijden met
coaching en niet met medicijnen. Een coach kan dus zeer dankbaar werk zijn!

Aan de slag met de klant, hoe gaat dat?

Wanneer een klant je heeft benaderd om te kijken of jij het antwoord kan zijn op zijn vraag, zal hij
contact met je opnemen. Hiervoor wordt er dikwijls eerst een bezoek gebracht aan jouw website om
te kijken wie je bent en wat je al hebt bereikt. Om deze reden is het ook belangrijk om je website
regelmatig bij te werken zodat een klant niet op een website komt die zwaar verouderd is. Aan de
hand van de website zal hij of zij contact met je opnemen en kan er een consult worden ingepland.
Dit eerste gesprek, de intake, is echt om te ontdekken met welk probleem de klant zit en of jij daar
bij kan helpen. Vraag niet alleen de persoonsgegeven maar ook door op wat het probleem is? In
welke sfeer ligt het probleem, op het werk, in de relatie of misschien wel in de jeugd of
rouwverwerking. Op deze manier kan je bepalen of jij inderdaad de juiste persoon bent om deze
klant te helpen. Na de intake zal er een vervolggesprek worden ingepland en kan je een
behandelplan op gaan stellen met de klant. Hieronder wordt natuurlijk duidelijk gewerkt naar een
eind doel, het resultaat dat de klant zou willen. Ook dit is dus een belangrijke vraag bij de intake.

Slaagt elk coach traject?

Niet elk traject slaagt. Soms heeft een klant meer problemen dan in de eerste instantie wordt
gedacht. Je kunt dan de behandeling aanpassen, maar soms is andere hulp ook gewenst. Ook kan
een klant er halverwege voor kiezen om te stoppen met het traject. Dit kan een simpele verklaring
hebben zoals een verhuizing of omdat het onverwachts beter gaat, maar ook omdat een klant er
geen “heil” meer in ziet. Dit ligt niet altijd aan de coach of aan het traject, sommige klanten wil
gewoon niet geholpen worden of zitten zo vastgeroest in hun eigen patroon dat ze bang zijn voor
veranderingen. Hier is helaas niets aan te doen en dan kun je niets anders doen dan begrip hebben
voor de situatie.