Social media voor coaches

Social media is een heel mooi medium om jouw potentiële klanten te bereiken. Via social media kun
je laten zien wie je bent en wat je doet. Ook je succesverhalen kun je delen en lezers gratis, goede
tips mee geven. Wat ons betreft is social media onmisbaar voor elke coach.

Wat is social media?

Social media is de verzamelnaam voor Facebook, Twitter, Instagram en Youtube. Deze kanalen geve
iedereen een mogelijkheid om zich zelf te laten zien. Je kunt er tonen wat voor werk je doet, maar
ook wat je hebt gegeten of welke nieuwe inrichting voor je huis je hebt gekocht. Doordat er
miljoenen mensen gebruik maken van social media kun je met 1 berichtje ook heel veel mensen
bereiken. Ideaal dus. Bezoekers kunnen je volgen op al deze social media kanalen, waardoor ze ook
direct het zien wanneer jij iets nieuws hebt gepost.

Wat kan social media voor jou als coach betekenen?

Voor jou als coach kan social media veel betekenen. Doordat mensen je kunnen volgen en het direct
zien wanneer je iets nieuws hebt gepost bereik je met 1 druk op de knop heel veel mensen. Degene
die jou volgen hebben ergens al interesse in jouw product of diensten, anders zouden ze je niet
volgen. Je bereikt dus direct degene die je ook echt wilt bereiken. Door regelmatig aanwezig te zijn
op social media zorg je ervoor dat je “in beeld” blijft en dat wanneer men een probleem ervaart waar
jij bij zou kunnen helpen ze ook sneller aan je zullen denken. Social media is dus een zeer krachtig
middel om klanten te bereiken en is over het algemeen nog gratis ook!

Wat kun je plaatsen op social media?

Het is dus belangrijk om veel gezien te worden op social media. Laat dus vooral zien wie je bent of
vertel een successtory van je werk. (uiteraard doe je dit zonder namen te noemen of als je
toestemming hebt van je klant). Deel tips die te maken hebben met jouw coaching of schrijf
interessante blogs die eventueel weer doorverwijzen naar je website. Op social media kun je niet
alleen tekst plaatsen, ook plaatjes, foto’s en video’s zijn mogelijk. Neem dus ook gerust een vlog op
of een kleine video waarin je tips deelt of iets anders dat interessant kan zijn voor je kijkers. Door dit
op regelmatige basis te doen zul je ervaren dat bezoekers terug komen en je nog meer gaan “liken”.

Hoe plan je social media goed in?

Veel te zien zijn op social media is fijn, maar je hebt natuurlijk niet elke dag of week tijd om iets te
plaatsen. Werk dus gerust vooruit. Bij de meeste social media kanalen kun je berichten inplannen.
Plan dus gerust je berichten in en bepaal zelf wanneer deze online komen. Wissel ook vooral af als je
zowel teksten als video’s plaatst. Zo wordt het niet saai. Ga bijvoorbeeld 1 keer per week of maand
zitten om alles te schrijven en in te plannen en laat de artikelen om de zoveel dagen online geplaatst
worden. Dit scheelt een hoop werk, en je blijft toch “aanwezig” op social media.