Overtuigende teksten met deze psychologische trucs

Het is logisch dat jij razend enthousiast bent over je bedrijf. Dit enthousiasme wil je natuurlijk overbrengen met de teksten die je schrijft voor je website of social media. Het komt erop neer dat je je lezers wilt overtuigen. Je moet ze er niet alleen van overtuigen dat jouw dienst of product echt iets is voor hen, maar ook dat het de moeite waard is om de tekst überhaupt te lezen. De trucs in dit artikel helpen je om boeiende en overtuigende teksten te schrijven.

De wetenschap van overtuigend schrijven

Omdat het schrijven van een overtuigende tekst een essentieel onderdeel is van marketing, is het logisch dat talloze mensen al hun hoofd hebben gebogen over het geheim van overtuiging. Om een beeld te krijgen van de manier waarop lezers op een tekst reageren, maken sommige onderzoekers gebruik van hersenscans en eye tracking. Marketing die gebruik maakt van dergelijke wetenschappelijke inzichten wordt neuromarketing genoemd. Een belangrijk inzicht uit de neuromarketing is dat een tekst die levendige beelden oproept en aansluit bij de belevingswereld van de lezer goed de aandacht vasthoudt.

Hou het persoonlijk

Een lezer voelt zich meer geboeid door je tekst als hij of zij zich ermee kan identificeren. Een simpele manier om dit te bereiken door de lezer direct aan te spreken met ‘jij’. Gebruik ook ‘ik’ of ‘wij’, om te benadrukken dat de schrijver van de tekst niet zomaar bestaat uit een bedrijf zonder gezicht. Een andere manier om je lezers persoonlijk aan te spreken is door een verwijzing te maken naar een probleem waar zij in het dagelijks leven tegenaan lopen, waar jouw dienst of product mee kan helpen. Zo zorg je ervoor dat je lezers zich gezien en begrepen voelen.

Vertel je verhaal

Het vertellen van verhalen is een essentiële manier waarop mensen door de eeuwen heen hun wereld hebben begrepen. Als je jouw boodschap structureert als een verhaal, grijp je de aandacht van je lezer op verschillende niveaus. Zowel de linkerhersenhelft, die verantwoordelijk is voor het rationeel begrijpen van de woorden, als de meer emotionele rechterhersenhelft worden namelijk geactiveerd door een verhaal. Hoe verander je je tekst in een verhaal? Structureer de boodschap als het avontuur van een sympathieke held die tegenslagen moet overwinnen om het doel te bereiken. In marketing staat deze techniek bekend als ‘storytelling’.

Niet te abstract

Kleine woordjes kunnen het verschil maken tussen een tekst die als droog wordt ervaren en een tekst die lezers aanspreekt omdat hij dicht bij hun persoonlijke belevingswereld staat. Als je het hebt over ‘drie van de vier mensen’, roept dat een veel duidelijker beeld op dan wanneer je schrijft over ’75 procent van de bevolking’. In het eerste geval worden de hersens dan ook meer gestimuleerd. Het is bovendien zeer belangrijk dat je taal gebruikt die vertrouwd is voor de lezer. Gebruik dus geen technisch jargon, maar vertaal je boodschap naar simpele taal die voor iedereen te begrijpen is.

Meer dan alleen maar een verkooppraatje

Ook als je je tekst schrijft als een persoonlijk verhaal, weten je lezers natuurlijk hartstikke goed dat jij als schrijver hen iets probeert te verkopen. Ze zullen daarom veel meer onder de indruk zijn van je boodschap als je de kwaliteit van je dienst of product kunt onderbouwen met bewijs dat als objectief wordt gezien. Een prijs of keurmerk die is uitgereikt door vertrouwde autoriteit schept vertrouwen bij de lezer. Ook testimonials van tevreden klanten zijn zeer effectief. We zijn als mens zeer sociaal ingesteld en hechten bij het maken van beslissingen dus veel waarde aan aanbevelingen van mensen zoals wij.

Een goede binnenkomer

Het allereerste wat een tekst voor elkaar moet krijgen is je lezer over te halen om tijd en aandacht aan jouw boodschap te besteden. Online lezers maken in enkele seconden de beslissing of ze verder willen lezen. Geef daarom extra aandacht aan de onderdelen van je tekst die de lezer het eerst ziet: de titel en de inleiding. De titel moet pakkend zijn en uitnodigen om verder te lezen. De inleiding is een prima plaats om de lezer persoonlijk aan te spreken door aan te sluiten op zijn of haar problemen of dromen. Precieze details over je product kunnen wachten tot later.

Maak het de lezer makkelijk met je lay-out

De meeste mensen kijken alleen met een vluchtige en scannende blik naar het merendeel van de teksten die ze tegenkomen op het internet. Dit blijkt uit onderzoek met eye tracking, en misschien weet je het ook wel uit eigen ervaring. Door je tekst een duidelijke lay-out te geven, maak je het je lezers gemakkelijk om de tekst te scannen en het onderdeel te vinden waar ze specifiek interesse voor hebben. Maak gebruik van subtitels die de opbouw van je tekst helder maken. Schrijf ook niet te lange alinea’s en gebruik voldoende witruimte, omdat een dichte lap tekst afschrikwekkend werkt.

One Comment

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *