Motiveren tot actie met copy

motiveren

Als je mensen probeert te bereiken, voor welk doeleind dan ook, is het belangrijk dat je weet hoe je dit het best aanpakt. Een motiverende tekst kan hierbij hét middel zijn om mensen tot actie aan te zetten. Maar dan moet je wel op de juiste manier je publiek weten te motiveren. Hoe je dit doet, en welke tools je kunt gebruiken, daarover lees je hier meer.

Een wervende tekst schrijven

Stel dat je op zoek bent naar een publiek dat je helpt om een bepaald project te realiseren. Dan zijn er een paar dingen van belang om in je tekst te verwerken, om niet alleen de spanningsboog van de lezer te bewaren, maar ook duidelijk te vertellen waar je voor staat. Het belangrijkst is dat je een korte tekst schrijft, waarin je tot de kern van je boodschap komt. Wie ben je? En wat doe je precies? Waarom moet je project of product gerealiseerd worden en hoe is dat te bewerkstelligen? Dergelijke vragen moet je zo kort en bondig mogelijk zien te beantwoorden.

Binding met je doelgroep

Als je jezelf wil binden met de doelgroep, moet je exclusiviteit aanbieden. Dat kun je bijvoorbeeld doen door fora te starten, maar ook door een nieuwsbrief te introduceren. Op fora creëer je een community die zichzelf op die manier kan onderscheiden van ‘de rest’. Als dat in naam van jouw product of project is, heb je een achterban waarop je kan bouwen. 

Nieuwsbrief

De nieuwsbrief is een ander middel om je doelgroep aan je te verbinden. Je kunt in de nieuwsbrief niet alleen vertellen hoe de actuele stand van zaken is binnen je onderneming, je krijgt ook de kans om de lezers iets extra’s te geven waar een willekeurige bezoeker geen recht op heeft. Denk daarbij aan kortingsacties, of extra ontmoetingsmomenten, tips binnen je branche, je kunt het zo gek niet bedenken. Je verkoopt exclusiviteit. Hiermee stimuleer je de welwillendheid van je bezoeker, want die heeft onbewust het gevoel dat je iets van diegene tegoed hebt.

motiveren

Call to action

Om je bezoekers te motiveren om je te helpen met je project, om of een product of dienst af te nemen, moet je meer doen dan alleen informatie verstrekken. Doe daarom ook een call to action, oftewel, een oproep om te handelen. Dat kan een oproep zijn om te doneren zodat je een project kunt realiseren, maar je kunt ook aansporen om een product te kopen of een dienst te benaderen. Belangrijk is dat je duidelijk laat weten wat je bezoekers van je product of dienst kunnen verwachten, of welke tegenprestatie je bij een donatie levert. Vergeet ook niet om te vragen of je oproep met zoveel mogelijk vrienden en familie wordt gedeeld.

Gebruik beeld

Ze zeggen dat één beeld meer zegt dan duizend woorden, en dat geldt zeker als het gaat om de digitale wereld waar we allemaal in leven. Men is niet meer bereid om ellenlange teksten te lezen, dus als je een hoop informatie in een klein visueel jasje kunt verpakken, heb je een grotere kans om je doelgroep te bereiken. Denk hierbij niet alleen aan een filmpje of een foto, maar ook een korte strip of slechts een quote kan bezoekers stimuleren om verder te kijken op je pagina.

Een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *