“In afwachting op uw reactie, verblijf ik” – De klassieke slotzin tot creatief opvallen

In afwachting op uw reactie

De formele afsluiting van een brief of e-mail in het Nederlands is: “In afwachting op uw reactie, verblijf ik”. Zo hebben we het op school geleerd en dat is wat we verwachten. Maar als coach die cliënten verder in het leven helpt, ben je daar juist kritisch op. Dus: hoe hoort het? Wat kan er allemaal met taal?

Een zakelijke afsluiting

Zakendoen betekent vertrouwen bouwen. De manier waarop je communiceert moet aansluiten bij de ander. Conformeren aan een algemene norm is daar een groot hulpmiddel bij: dat is zakelijke etiquette. Je geeft er netjes mee aan dat je wacht op een antwoord. Een slotzin hoeft daarom niet creatief te zijn, het gaat in de basis om de vorm:

  • Een zakelijke toon. Formeel, respectvol, professioneel.
  • Efficiënt. Een HR-medewerker kijkt niet lang naar je sollicitatiebrief. Beter een saaie slotzin dan eentje die te is.

Vooral in financiële instellingen en grote ondernemingen met een formele bedrijfscultuur is het volgen van de norm verstandig. Ook bij hoge managementposities en beroepen met formele communicatie, zoals de notaris, makelaar of advocaat, wordt zakelijke etiquette strikt gevolgd.

Variaties op de slotzin

“In afwachting op uw reactie, verblijf ik” kent allerlei variaties die verder gaan dan “in afwachting van uw reactie, verblijf ik”. Zoals:

  • In afwachting van uw reactie,
  • Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
  • Ik zie uw antwoord met belangstelling tegemoet;
  • Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
  • Ik zie uw reactie met interesse tegemoet,
  • Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,
  • Bij vragen kunt u altijd contact opnemen met
  • Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest

Zelfs een “Inmiddels verblijven wij” of een “U dankende voor de genomen moeite” kunnen in sommige formele gevallen nog prima passen. Je moet het aanvoelen. ““In afwachting van uw spoedige reactie” kan bijvoorbeeld wat dwingend voelen.

Niet altijd nodig

Je merkt het in de mail van die ene manager op een hoge positie: de slotzin ontbreekt vaak. Te druk? Of gewoon efficiënt? Een slotzin is niet noodzakelijk bij lopend zakelijk contact. Na de kern kun je ook gewoon afsluiten met een “bij voorbaat dank” of zelfs alleen je digitale handtekening:

  • Met vriendelijke groet
  • Hoogachtend

Zover het risicovermijdend gedrag dat onze zakelijke cultuur rijk is. Check dus de richtlijnen binnen je bedrijf. Maar wat als je wilt opvallen?

Opvallen mag

Alle standaard slotzinnen hierboven heb je – afhankelijk van je leeftijd en ervaring – al eens voorbij zien komen. Veelgebruikt. Oubollig. Iets wat belegen. Worden niet echt meer gelezen in het internettijdperk waarin we mails scannen op betekenis. Klassieke slotzinnen negeer je al snel.

Wil je dat je brief beter wordt gelezen? Gooi de boel om. Maak het creatief. Hier enkele voorbeelden online gevonden:

  • “Om kwaliteit te winnen, zien we uw antwoord graag snel binnen.”
  • “Ik kijk ernaar uit u te ontmoeten tijdens de beurs in Utrecht.”
  • “Veel succes met je marketingtraining!”
  • “Met vriendelijke groeten uit een zonnig Den Helder”
  • “Alvast een fijn weekend in Drenthe gewenst!”

De eerste is wat tenenkrommend want rijm. De andere zijn niet zo heel creatief, maar wel persoonlijk. Daar zit de crux. Opvallen doe je door een positieve ervaring te geven.

Het tegenovergestelde daarvan?

‘Verzonden vanaf mijn iPhone’

Beste Apple-fanboys & Girls, de iPhone is niet meer hip. Je hoeft niet meer voor de iPhone store te bivakkeren als het nieuwste model uitkomt. “Verzonden vanaf mijn iPhone” zegt vooral dat je lui bent en de communicatie niet optimaal inricht.

Uitzetten doe je als volgt:

Open je iPhone en ga naar Instellingen / Mail / Contacten / Agenda. Ga naar Handtekening. Staat er een vinkje bij Alle accounts? Pas het veld “Verstuurd vanaf mijn iPhone” nu aan.

PS

Wist je dat de PS, wat staat voor postscript, dat betekent naschrift, bijna altijd wel door de ontvanger wordt gelezen in een brief? Herhaal hier de allerbelangrijkste boodschap van je brief. Voor dit artikel? Denk na over hoe je communiceert!

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *